Idea Perniagaan Baru

Monday, December 5, 2011 0 comments


Idea perniagaan yang baik menggabungkan kemahiran dengan imaginasi . Satu peluang perniagaan bukan sahaja datang dari permintaan pasaran tetapi idea perniagaan juga selalunya datang dari masalah harian seseorang. Perniagaan yang berjaya adalah dengan menyediakan perkhidmatan atau produk yang boleh menyelesaikan masalah seseorang. Usahawan yang tahu cara-cara untuk mendapatkan produk atau perkhidmatan yang sedia ada menjadi kannya yang lebih baik juga boleh berjaya seperti orang-orang yang membuat atau mencipta produk.
Bagaimana cara mencari idea perniagaan di sekitar anda?
1. Salah satu cara yang mudah ialah dengan menulis senarai pendek, tidak lebih daripada 20, perkara-perkara yang biasa orang gunakan atau keperluan setiap hari. Ini termasuk makanan, rumah, kereta, elektrik, telefon, pakaian dan sebagainya
2. Fikirkan tentang cara-cara bagi membuatkan barang keperluan tersebut lebih mudah untuk digunakan. Fikirkan dan senaraikan beberapa cara untuk membuat mereka lebih murah, lebih cepat atau lebih kecil. Simpan semua idea anda tanpa mengira logik atau pun mengarut.
3. Lihatlah beberapa perkara dalam senarai anda sekiranya ia digunaka akan ia akan membuat hidup seseorang lebih mudah. Misalnya. menggabungkan kereta dan makanan, dapat menjimatkan masa bagi mereka yang sibuk iaitu dengan cara makanan segera ( drive-thru) . Kereta dan wang pula boleh memberikan kemudahan perbankan secara drive-thru. Mungkin juga sesetengah orang lebih suka menyewa video dan permainan di sebuah kedai video pandu-lalu.
4. Buat satu senarai perniagaan dan produk yang tidak wujud 50 tahun yang lalu, 25 tahun yang lalu atau 10 tahun yang lalu. Lawati laman web Trendwatching untuk melihat contoh-contoh idea-idea baru.
5. Cuba Lihat kemahiran anda sendiri dan pengalaman. Tulis senarai perkara-perkara yang anda boleh lakukan dengan baik. Tulis senarai perkara-perkara yang anda ingin belajar. Buat juga satu senarai kerja-kerja atau tugas yang anda benci dan tidak suka. Salah satu daripadanya boleh membawa kepada idea atau peluang perniagaan yang hebat.

6. Membangunkan satu idea perniagaan yang hebat tidaklah memerlukan kepakaran yang tinggi. Anda atau sesiapa sahaja boleh mencari idea-idea perniagaan yang terbaik kerana ia berada di sekeliling diri anda sendiri tanpa anda sedari. Menganalisis perniagaan yang gagal disekitar anda juga cara yang baik untuk menjana idea-idea baru. Kegagalan sesuatu perniagaan boleh meninggalkan satu peluang pasaran iaitu dengan memperbaiki idea yang asal.
7. Penyelidikan idea penting bagi mengetahui jurang pasaran atau memberi peluang untuk memenuhi keperluan ramai orang. Belajar bagaimana untuk penyelidikan potensi pasaran anda dengan mengambil kursus yang dianjurkan oleh pihak luar yang bertauliah. Dengan itu, anda dapat menghalusi idea dengan lebih khusus mengenai keperluan dan kehendak pasaran.

0 comments:

Post a Comment

 

©Copyright 2011 RD Collection | TNB